Brooks

Grundat 1865 är Brooks utan tvekan det äldsta ännu existerande företaget i cykelbranchen. Deras B17-sadel kom i katalogen på 1890-talet och är idag den Brooksmodell jag säljer mest av – men kvalitétsmässigt är Brooks idag omsprunget av såväl Berthoud som Idéalè.
Bilderna är från ett besök 13 februari 2007.

Välbekanta adressen Downing Street – fast på ett industriområde i Birmingham
Steven Green, Brooks produktionschef, var ciceron under besöket, Martin från Gamla Stans Cykel i mitten
Här har Brooks haft sin produktion i decennier. I stort sett allt produceras ”in house”
Maskin som klipper och bockar tråd till underredet
Här stansresten sedan plåt till bakkappan stansats ut i excenterpress
Excenterpress
Såväl lokaler som maskinpark är ”väl inkörda”. De äldsta maskinerna är från mitten av 30-talet
Nystansade justeringsverktyg
Läderstans
Själva stansverktygen
Läderstans
Steven Green visar pressen där lädersitsen får sin form
Lokalerna där läderdetaljerna stansas, formas och märks innan de monteras med underredet
Stämplar för märkning av olika modeller
Arbetsorder för märkning av Champion Flyer OEM-tillverkade för Pashley
Fler stämplar för märkning av olika modeller


bildtext
Här monteras underreden till B66-or


Underredet spänns fast i en B17

bildtext
bildtext
Lädret till B66/67 ”Aged”
bildtext
Nitmaskin
bildtext
Kantskärare
”Solid Rivets” – massiva kopparnitar
Själva nitningen sker i maskin men nitskallen rundas av manuellt
bildtext
”Städet”/anhållet för momentet ovan
Skötselmanual bifogas varje sadel
Färdiga B-135-or
En insutten B-67 som dock drabbats av det som tyvärr är vanligt på Brookssadlar idag, de blir för nersuttna
Med Selle Royale som ägare har Brooks marknadsförts aktivare på senare år och, till exempel, varit med och sponsrat l’Eroica, veteranloppet på grusvägar i Toscana