Verkstad

Veloforms verkstad är utrustad för att klara de flesta förekommande jobb – även de som allt färre andra verkstäder utför: hjulbyggen, rensning av gängor och brotschning/planing av lagerytor/-säten, riktning av ram (nu pratar vi stål). För styr- och vevlagers funktion och hållbarhet är det viktigt att lagerytorna är bearbetade, något som väldigt ofta fuskas med idag.

Som enpersonsföretag hinner jag inte allt och försöker styra om lite från de vanligaste ”cykelverkstadsgöromålen” till de mer kvalificerade jobben och tillverkning.

Hjulverkstad: kanske den viktigaste aktiviteten i Veloform’s verkstad är, och har alltid varit, hjulbyggen. Jag har ekrar och fälgar för att kunna göra de flesta förekommande hjul mellan 305 mm. och 635. Ett par riktigt bra handbyggda hjul tror jag fortfarande är bättre än lejonparten färdiga hjul. Jag kan inte konkurrera prismässigt med de allra billigaste och går man upp i pris är ett par riktigt bra hjul både billigare och betydligt mer prisvärda än de allra flesta färdighjul som idag finns på marknaden. Jag lämnar full garanti på mina hjul så länge de är någorlunda normalt använda.

Custombyggen: Bygger custombyggda pakethållare, lowriders, frampakethållare för styrväskor etc. Använder vanligtvis 4130 krommolybdenrör i olika dimensioner (m. 0,7 mm. godstjocklek) som sen förkromas. Tillverkar också stänklappar (och kompislappar att ha bak) i vegetabiliskt garvat läder från Tärnsjö och (allt mer) i tunnare och lättare gummiduk (veganska!).

Montering av skärmar är ett vanligt förekommande jobb; detta en mindre vanlig variant av det, göra bakskärmen ”Rinko”
anpassad. Rinko är ett japanskt sätt att dela cykeln för att kunna åka tåg med den.