På Concours de Machines i Ambert 2016 mötte jag Fred och Katia för första gången visandes sin nya modell av Idéale #90. Drygt trettio år tidigare 1984 hade Idéale hängt upp skylten efter att ha gjort (läder-)sadlar sedan slutet av 1800-talet. Något år senare kom produktionen igång, efter många år med insamling av maskiner, verktyg och kunskap, inte minst från tidigare anställda i den ursprungliga tillverkningen. I oktober (12-13) 2017 hade jag möjlighet att besöka dem i Toulouse.
Mitt första ”finare” cykeltillbehör var en Idéale 90 som jag köpte 1979 från Cykelstallet i Stockholm, som då var den enda svenska butik med finare komponenter, inte minst franska, för touring och randonnécyklar. Den sadeln lever än idag. Här är min gråa springare försedd med en ny sadel som precis har färdigställts
Fred (Frédéric) Ducès och Katia Daydé, paret bakom återuppståndna Idéale
Produktionen är inrymd i ljusa fina lokaler i vad som varit gamla militärförråd
En ”croupon”, det vill säga ryggpartiet, som utgör grunden för en hållbar sadel. Fred mäter först tjockleken på olika delar av huden….
…och för in uppgifterna noggrant i ett protokoll, ett för varje hud. Lädret kommer från ett garveri där den vegetabiliska garvningen tar ungefär ett år.
Varje sadel får ett produktionsnummer som börjar med månad och år samt serienummer. Den finns sen inritad var den är utstansad ur huden. Skulle problem uppstå går det att gå tillbaka till vilken hud den kommer från och hur den är utstansad – allt för att om möjligt kunna förbättra kvalitén i framtiden
Här stansas lädret till var sadel ut
Den positiva formen som pressas ner i…
…den negativa formen med lädret emellan
Katia synar minutiöst sadelunderreden återkomna från förkromning.
En stor del av denna leverans höll inte måttet utan returnerades för omförkromning
En enkel fixtur för att kontrollera underredets korrekt mått
De sista nithålen borras individuellt på var sadel
”Rodée main selon D. Rebour” – Daniel Rebour var kultförklarad illustratör och teknisk redaktör för ”Le Cycle” och ligger bakom en metod att mjukgöra lädret för att förkorta inkörningen
Namnbrickan på bakkanten är en viktig detalj
Som allt i produktionen i en helt manuell operation
En skylt som bär mycket stolthet
Kopparnitar…
…anbringas för hand…
…och nitas sen i maskin
Niten på sidan är inte en massiv kopparnit utan en rörnit. På äldre sadlar är denna ofta i stål
bildtext
Puts och kontroll av nitningen
Sadelrälsen spänns på plats
Verktyg för att trimma kanten på lädret. Det övre verktyget ett annat ”orginalverktyg” från ”gamla” Idéale
bildtext
Fred marknadför sadlar i eget stånd under Concours de Mashines i Ambert (Centralmassivet) 2017
Hösten 2017 fick Veloform sin första leverans av Idéalesadlar som en av tre butiker i världen att ha dem *över disk”; de andra är I’s Bicycle i Kyoto (som gör Grand Bois produkter) och Victoire Cycles i Clermont-Ferrand.
Och nu ser vi bara fram emot att Fred och Katia producerar fler olika modeller – Idéalè hade otaliga – av sadlar, som den lite bredare #92’an….