bildtextGammal logga på ramdekal som berättar att ramen (”cadre”) är från Gilles Berthoud (och, annan dekal, rören Reynolds 531 – nummer ett bland ikoniska rör).bildtextbildtextNär jag började handla av Gilles så gjorde de inte skärmarna själva, de tillverkades då fortfarande av Cagnion (eller Canyon som de ibland marknadsfördes som i det stora landet i väster; uttalet är väl detsamma). Här är Cagnions ”urmaskin” som valsat tusentals skärmar under decennier.bildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextStansverktyg till tygstycket för baksidan på styrväska.Nu fattas bara sidorna så är den klar.Återanvänd ”plocktavla” för byggbara frikransar. Var cykelbutik med självaktning hade en sådan där man själv plockade ihop sin frikrans med önskade utväxlingar; med fem eller till sex möjliga bak ville man optimera dem med hänsyn till vad som satt på veven.bildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextBerthoud är modernisten bland lädersadlarna. Där såväl Brooks som Idéalè ”trimmar” kanten med knivar så fräser Berthoud dem i en CNC-maskin.bildtextbildtextIdéalè har sin ”Rebour-metod” att kör in sadlar. Här kan avslöjas Berthouds inkörningsmaskin: åttio cykler på var sida – sen är det din tur för den slutliga perfektionen…bildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtextbildtext”And the show goes on…” Här är en av Berthoud’s senaste produkter – en underbar liten backspegel för styränden. Det är skönt och bra att veta vad som händer bakom; oavsett om det är en annalkandes bil eller att du håller på att köra ifrån dina vänner.