Brompton 2019

Den 19 och 20 februari 2019 deltog Veloform i Bromptons återförsäljarkonferens för Svenska och Norska återförsäljare på deras fabrik i Greenford i västra London.


Snabbare än sin egen skugga.
VD’n Will Butler-Adams hälsar välkommen i fabrikens lilla muséum tillika showroom.


Tommy Bryant, marknadschef, berättar företagets historia. Den kan man i starkt sammandrag läsa på bilderna bakom honom, se vidare nedan.


Den tidiga historien


Blygsam produktion startar


Cykeln etableras och företaget växer…


…och fortsätter såväl att etableras och växa


Alla cyklar kan väl sägas utgå från dess ram och det mest unika med en Brompton är också dess ram som, till skillnad från de flesta vikcyklar, är ledad på två ställen. Här är sektionen där huvudramen löds ihop.


Yrkeskunniga och skickliga lödare har alltid varit flaskhalsen när företaget växt. Här löds vevlagersektionen till det korta underröret.


Sadelstolpsstagen löds ihop. All lödning sker med Gasflux där flussmedlet tillsätts bränngasen. Detta är snabbt och enkelt under lödningen, sparar avsevärd tid genom lite efterarbete men avger giftiga gaser. Därav fläkten vid varje lödstation; väldigt få använder däremot andningsmask.


Sadelstopsstagen får bromsbryggan lödd.

Den kraftigaste och aldrig så exakta fixtur förhindrar inte att rören rör sig och förändras under lödningen. Här riktas kedjestagen efter ihoplödning.


Nästan all lödning sker helt manuellt – men inte här där en automat löder ena ”gångjärnshalvan” till styrröret.


Färdiga huvudramar


Här löds styrklamman mot styrröret. Gasen (acetylen och syre) kommer in från centralledningar under skylten och går till gasfluxen som är ”steampunkanläggningen” längst till vänster varifrån gasen leds till gasspararen rakt hitom lödaren där gasen stryps när brännaren hängs upp på kroken. Och fläkten för att blåsa bort bränngaserna.


Resultatet från ovanstående bild respektive automaten strax innan.


Undersidan av vevlagersektionen. BB står här inte för ”bottom bracket” utan är lödarens initialer som lött ihop hela ramsektionen.
Tommy visar tavlan i verkstaden med bild på alla rambyggares signatur jämte porträtt, se vidare nedan.
Alla rambyggarnas signatur och porträtt.

Idag pulverlackas alla ramar ”in-house”.

Många delar förmonteras.

…här i form av framnav med ekrar.

Monteringslina med ”gold-ram”. Denna marknadsförs i Asien och går inte att beställa här. En klarlackad ram med guldton i lacken. Snygg.

En annan specialmodell, CHPT3 (Chapter Three), en av de ”racigaste” och exklusiva cyklarna Brompton gjort. Baktriangel och framgaffel i titan som lackats för första gången. Många specialkomponenter t.ex. skruvar för hopvikningen helt i metall och det nya One-däcket.

Brompton har under många år nu arbetat med en elcykel som är framtagen helt inom företaget. Tanguy Scorpati är marknadsansvarig för elcyklarna visar här två olika. Den går inledningsvis bara att få i vitt eller svart och som två- eller sexväxlade.

Dag två bjöd sightseeing per cykel i London för besök i olika butiker som är återförsäljare. Big Ben har tappat sin profil.

Förebildlig exponering fjärran från Veloforms lite mer anarkistiska.

Slutligen deras ”Brand Store” Brompton Junction i Covent Garden.