Brompton

I februari 2007 ordnade dåvarande importören av Brompton, GSC AB (Gamla Stans Cykel; idag finns ingen distributör utan återförsäljarna köper direkt från Brompton) en studieresa till Brentford i västraLondon där Brompton tillverkades (tillverkningen har flyttats från dessa till större i närheten). Besöket är 12 februari.

Delar av den svenska gruppen utanför fabriken med väntande ”tjänstecyklar” att disponera under vistelsen
Bromptons upphovsman, konstruktör och dåvarande ägare, Andrew Ritchie, berättar om sin skapelse


Tidig prototyp
Men redan tidigt antog den former vi känner igen även idag
Fixtur för bearbetning av del till ramrörets ”gångjärn” laddas
Bearbetning av detalj till ramrörets ”gångjärn”
Detaljen efter bearbetning i fleroperationsmaskin

Gångjärnsdelarna efter respektive före bearbetning
Pressning av intryckning i kedjestag för att öka frigången
bildtext
Såväl prototyper som verktyg till produktionen tillverkas till stor del i den egna verkstaden

Delar till baktriangeln löds ihop
Lödfixtur för baktriangeln med bromsbryggan anbringad

Den grönaktiga lågan beror på att flussmedlet tillsätts bränngasen
…vilket snabbar upp processen och radikalt minskar efterbearbetningen
Gaffelkronan och fästet för ”gaffelhitchen” på en framgaffel löds


Kronröret löds mot ramröret
Färdiglödda kronrör (”headtubes”)
bildtext

Vissa moment är verkligen manuella… Drev till kedjeväxlade modeller (2 och 6 växlade) får en liten anvisning som underlättar växlingen
Styrrör förmonteras

Slutmontering av en titanmodell påbörjad
S-modell i titan och ”Hot Pink” får frambroms

Som funktionstestas. Tack lov får vi modellerna till Sverige idag med frambromsen i vänsterreglaget
Titanmodellerna har alltid haft lättare däck, här Stelvio som sen länge är utgått och ersatt med Kojak (bägge Schwalbe)
Tidig reklamaffisch

bildtext
De flesta detaljer på en Brompton är utvecklat enkom för cykeln – eller vidareutvecklat; här en prototyp till nuvarande väskram som är betydligt lättare än den äldre (som ses till vänster)

Låsmekanismen till bakramen var på prototypstadiet 2007 – och bygger på en idé inskickad av en Bromptonägare i Göteborg (se vidare näst sista bilden i detta bildsvep!)
Stänklappen är en liten viktig detalj för torra fötter och renare cykel
Den fällbara vänsterpedalen blir sista pusselbiten…
…innan cykeln packas för vidaretransport ut i världen
”Brompton Junction” är Bromptons showroom och Brand Store i London. Fåtöljer hoplödda av ramdelar
Produktionen kan där avläsas i realtid
Tidig produktionsmodell (kanske första provserien om 400 cyklar?)
Sista steget innan kund
bildtext

Och når till sist slutkunden. Brompton har blivit en riktig diggarcykel med firmor som producerar ”pimpade” detaljer, egna webbforum och, inte minst, engagerade ägare som bygger vidare och både förbättrar och förskönar sina cyklar
Åttaväxlat Nexusnav – och det finns till och med företag som låter bygga om dem för Rohloffnav (14-vxl.) Den lilla cylindern på kedjesträckaren innehåller kedjeolja till en automatisk doserare. Lägg märke till väskfästena på sidorna av pakethållaren!
För effektiv smörjning minskar eftermarknaden för vevlager etc…